[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
پارامترهای مؤثر بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای
ماهرخ موسوی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر
چکیده:   (244 مشاهده)
هدف اصلی این پژوهش بررسی تأثیر درگیری تحصیلی، کیفیت آموزش و یادگیری با کمک همسالان بر انگیزه تحصیلی به عنوان متغیرهای تأثیرگذار در پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای بود. داده ها با استفاده از آمار توصیفی، ماتریس همبستگی، تحلیل عاملی تاییدی و مدل سازی معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌های حاصل از مدل معادلات ساختاری با برازش مناسب؛ اثر مستقیم درگیری تحصیلی(۴/۴۹= t)، یادگیری به کمک همسالان(۲/۳۸= t) و کیفیت‌آموزشی (۳/۰۴= t) بر انگیزش‌تحصیلی را بزرگتر از مقدار ۱/۹۶ نشان می‌دهد، پس با اطمینان فرض صفر رد و نتیجه گرفته می‌شود که متغیرهای مذکور بر انگیزش‌تحصیلی تاثیر مستقیم دارند اما تنها اثر مستقیم متغیر کیفیت‌آموزشی(۵/۴۰= t) و انگیزش‌تحصیلی (۳/۲۵= t) بر پیشرفت تحصیلی معنادار بود. همچنین تنها اثر غیرمستقیم کیفیت‌آموزشی (۲/۰۱= t) معنادار است؛ بنابراین نقش واسطه‌ای انگیزش‌تحصیلی در اثرگذاری کیفیت‌آموزشی بر دستاوردتحصیلی در این پژوهش تایید ‌شد.استفاده از یافته‌ها و نتایج این پژوهش می تواند برای معلمان، مدیران وسیاست‌گذاران حوزه آموزش در ارتقای کیفیت تدریس و یادگیری مفید باشد.
واژه‌های کلیدی: انگیزه تحصیلی، پیشرفت تحصیلی، درگیری تحصیلی، کیفیت آموزش، یادگیری به کمک همتایان.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/12/19 | ویرایش نهایی: 1401/11/17 | پذیرش: 1401/11/5
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه بین المللی روانشناسی International Journal of Psychology (IPA)
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4570