پارامترهای مؤثر بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان هنرستانهای فنی و حرفهای
|
ماهرخ موسوی  |
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر |
|
چکیده: (244 مشاهده) |
هدف اصلی این پژوهش بررسی تأثیر درگیری تحصیلی، کیفیت آموزش و یادگیری با کمک همسالان بر انگیزه تحصیلی به عنوان متغیرهای تأثیرگذار در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان هنرستانهای فنی و حرفهای بود. داده ها با استفاده از آمار توصیفی، ماتریس همبستگی، تحلیل عاملی تاییدی و مدل سازی معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتههای حاصل از مدل معادلات ساختاری با برازش مناسب؛ اثر مستقیم درگیری تحصیلی(۴/۴۹= t)، یادگیری به کمک همسالان(۲/۳۸= t) و کیفیتآموزشی (۳/۰۴= t) بر انگیزشتحصیلی را بزرگتر از مقدار ۱/۹۶ نشان میدهد، پس با اطمینان فرض صفر رد و نتیجه گرفته میشود که متغیرهای مذکور بر انگیزشتحصیلی تاثیر مستقیم دارند اما تنها اثر مستقیم متغیر کیفیتآموزشی(۵/۴۰= t) و انگیزشتحصیلی (۳/۲۵= t) بر پیشرفت تحصیلی معنادار بود. همچنین تنها اثر غیرمستقیم کیفیتآموزشی (۲/۰۱= t) معنادار است؛ بنابراین نقش واسطهای انگیزشتحصیلی در اثرگذاری کیفیتآموزشی بر دستاوردتحصیلی در این پژوهش تایید شد.استفاده از یافتهها و نتایج این پژوهش می تواند برای معلمان، مدیران وسیاستگذاران حوزه آموزش در ارتقای کیفیت تدریس و یادگیری مفید باشد. |
|
واژههای کلیدی: انگیزه تحصیلی، پیشرفت تحصیلی، درگیری تحصیلی، کیفیت آموزش، یادگیری به کمک همتایان. |
|
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/12/19 | ویرایش نهایی: 1401/11/17 | پذیرش: 1401/11/5
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|