شناسایی و طبقه بندی بازیهای کلاسی و خانوادگی موثر برکاهش اختلال اضطراب جدایی کودکان چهار تا هشت سال
|
منیره صالحی ، فاطمه زهرا هاشم آبادی |
دانشگاه فرهنگیان |
|
چکیده: (60 مشاهده) |
اختلال اضطراب جدایی از شایعترین اختلالات کودکان میباشد. پژوهش حاضر، کاربردی است وهدف آن شناسایی و طبقهبندی بازیهای کلاسی و خانوادگی موثر بر کاهش اختلال اضطراب جدایی کودکان چهار تا هشت سال میباشد. روش پژوهش حاضر، از دو بخش تشکیل میشود. بخش اول، شناسایی است که به روش مطالعه کتابخانهای و مرور سیستماتیک مقالات و متون علمی موجود در پایگاههای اطلاعاتی انجام شد. بخش دوم روش دلفی است. در اینروش از نظرات خبرگان برای بررسی یافتههای بهدست آمده در بخش اول استفادهشدهاست. جامعه آماری در بخش اول روش پزوهش، شامل منابع مکتوب، مقالات و اسناد معتبر علمی نمایهشدهبود. نمونهگیری از اینجامعه به روش هدفمند و براساس نظر محقق انجام شد. همچنین، تعداد ۵ نفر متخصص حوزه روانشناسی و مشاوره جهت طبقهبندی بازیها و دریافت تحلیل آنها در مورد میزان تاثیر بازیها بر اساس قضاوت محقق و به صورت هدفمند به عنوان نمونه بخش دوم روش پژوهش انتخاب شدند. نظر متخصصین درباره میزان اثرگذاری هر بازی برکاهش هر یک از مولفههای اضطراب جدایی به کمک چک لیست محقق ساخته به عنوان ابزار روش تحقیق بررسی شد. یافتهها نشان داد بیش از نیمی از بازیهای یافت شده حداقل بر چهار مولفه از هشت مولفه اضطراب جدایی (ترس از تنهایی،ترس از رها شدن، نگرانی از وقوع حوادث خطرناک، تعامل و ارتباط نامناسب کودک- والد، ضعف روابط اجتماعی، پایین بودن سطح اعتماد به نفس و عزت نفس، بیاعتمادی به دیگران و بد تنظیمی هیجانی) اثرگذاری خوب یا متوسط دارند. بنابراینبازی یک مداخله راهبردی موثر برای کاهش اختلال اضطراب جدایی کودکان است و معلمین و والدین میتوانند از بازیهای پیشنهاد شده جهت کاهش اختلال اضطراب جدایی کودکان و جلوگیری از بروز پیامدهای نامطلوب آن استفاده کنند.
|
|
واژههای کلیدی: بازی، اختلال اضطراب جدایی، کودکان چهار تا هشت سال. |
|
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/11/22 | ویرایش نهایی: 1403/7/17 | پذیرش: 1403/7/21
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|