|
اثربخشی آموزش فلسفه بر امیدواری و تنظیم شناختی هیجان نوجوانان مبتلا به سرطان
|
یسنا میرزاخانی ، معصومه خداداد ، ریحانه شیخان* ، تورج سپهوند  |
| استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، ایران |
|
|
چکیده: (16 مشاهده) |
| سرطان پریشانی روانی قابل توجهی را بر نوجوانان تحمیل میکند و نیاز به مداخلاتی را که تابآوری و مقابله سازگارانه را تقویت میکنند، برجسته میکند. این مطالعه با هدف ارزیابی اثربخشی آموزش فلسفه در افزایش امید و تنظیم شناختی هیجان در میان نوجوانان مبتلا به سرطان انجام شد. یک طرح شبهآزمایشی با قالب پیشآزمون-پسآزمون و گروه کنترل به کار گرفته شد. جامعه آماری این مطالعه شامل تمام نوجوانان مبتلا به سرطان بود که در بهار 1403 در بیمارستان امیرکبیر اراک تحت درمان بودند. با استفاده از نمونهگیری هدفمند، 40 نوجوان 15 تا 18 ساله انتخاب و به طور تصادفی به گروههای آزمایش و کنترل (20 نفر در هر گروه) اختصاص داده شدند. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس امید اسنایدر (1991) و پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان (گارنفسکی و همکاران، 2001) بود. گروه آزمایش 12 جلسه آموزش بر اساس کتاب کندوکاو فلسفی برای کودکان: راهنمای معلم (کم، 1993) و داستانهایی برای تفکر (فیشر، 1996) دریافت کردند. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس (ANCOVA) در نرمافزار SPSS-24 تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که پس از کنترل اثرات پیشآزمون، شرکتکنندگان در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل، سطوح بالاتری از امید و استفاده بیشتر از راهبردهای تنظیم هیجان سازگارانه را به طور قابل توجهی گزارش کردند (p < .05). این یافتهها نشان میدهد که آموزش فلسفه میتواند یک مداخله غیردارویی مؤثر برای بهبود بهزیستی روانشناختی و مقابله سازگارانه در نوجوانان مبتلا به سرطان باشد. |
|
| واژههای کلیدی: امیدواری، تنظیم شناختی هیجان، آموزش فلسفه و نوجوانان مبتلا به سرطان |
|
|
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1404/3/6 | ویرایش نهایی: 1404/8/23 | پذیرش: 1403/5/30
|
|
|
|
|
|
|
| ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|
|