|
اثر بخشی برنامه مداخلهای مبتنی بر نظریه ناهماهنگی شناختی بر کاهش اهمال کاری دانش آموزان اهمالکار
|
راضیه زاهدی ، علی مهداد* ، هاجر ترکان  |
| گروه روان شناسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران |
|
|
چکیده: (38 مشاهده) |
| این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی برنامه مداخلهای مبتنی بر نظریه ناهماهنگی شناختی بر اهمالکاری تحصیلی دانشآموزان اهمالکار دوره متوسطه اول و به روش شبه آزمایشی از نوع طرح های آزمایشی تک موردی انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش حاضر دانش آموزان اهمال کار یک دبیرستان دخترانه در شهر اصفهان بود که به طور در دسترس انتخاب گردید که از میان آنان تعداد 4 نفر که بیشترین رضایت را برای شرکت در پژوهش داشتتد را به عنوان نمونه انتخاب گردیدند. ابزار مورد استفاده پرسشنامه اهمال کاری سولومون و راثبلوم (1984) بود که طی 3 مرحله پیش آزمون، مداخله و پیگیری بر روی آزمودنی ها اجرا گردید. نتایج نشان داد که مقدار شاخص تغییر پایای به دست آمده برای آزمودنی های اول، دوم، سوم و چهارم برای اهمال کاری تحصیلی در مرحله بعد از مداخله و پیگیری معنیدار شده است (01/0>p).و درصد بهبودی آزمودنی اول پس از مداخله برای اهمال کاری تحصیلی 39/42 و پس از پیگیری 59/61 ؛ برای آزمودنی دوم درصد بهبودی 43/43 و پس از پیگیری 94/63؛ برای آزمودنی سوم درصد بهبودی 39/37 و پس از پیگیری 57/57 و برای آزمودنی چهارم درصد بهبودی 81/33 و پس از پیگیری 15/55 بود. به طور کلی نتایج پژوهش حاکی از موفقیت برنامهی مداخله مبتنی بر نظریه ناهماهنگی شناختی مبتنی بر اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان دختر متوسطه دوره اول است. براین اساس، به متولیان نظام آموزش و پرورش کشور، مدیران مدارس، متخصصان روانشناسی تربیتی و مشاوران تحصیلی پیشنهاد میگردد که برای کاهش اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان از برنامهی مداخله مبتنی بر نظریه ناهماهنگی شناختی مبتنی بر اهمال کاری تحصیلی استفاده نمایند. به عبارتی، نمرات اهمال کاری آزمودنی اول، دوم، سوم و چهارم پس از مداخله و پیگیری به طور معنا داری بهبود (کاهش) پیدا کرد. |
|
| واژههای کلیدی: ناهماهنگی شناختی، اهمال کاری تحصیلی، دانش آموزان |
|
|
|
نوع مطالعه: گزارش مورد |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1404/6/21 | ویرایش نهایی: 1404/9/1 | پذیرش: 1404/9/1
|
|
|
|
|
|
|
| ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|
|