[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
داوران::
ابر کلیدوازگان::
::
مقالات در دست انتشار
  • Evaluation of the Effectiveness of Morita Therapy on General Health and Pain Catastrophizing in Older Adult Women with Chronic Knee Pain
    Behnaz Dehghan، Ali Issazadegan، Esmaeil Soleimani
  • اثربخشی درمان هیجان مدار (EFT) بر استرس شغلی، کیفیت زندگی کاری، خشنودی شغلی و تاب آوری در کارکنا‌ن پلیس
    محسن درکه، نسرین ارشدی، حسین شکرکن، کیومرث بشلیده، بهرام پیمان نیا
  • بررسی اثربخشی آموزش گروهی فرزند پروری مثبت والدین بر میزان پرخاشگری، اضطراب و افسردگی کودکان پیش دبستانی
    مریم موحدنژاد، سید داود حسینی نسب، مرضیه علیوندی وفا
  • اثربخشی طرحواره درمانی بر تحمل پریشانی، تنظیم هیجان و تاب آوری بیماران مبتلا به اختلال وسواس فکری عملی
    فرزین باقری شیخانگفشه، خزر تاج بخش، وحید صوابی نیری، ناهید میکلانی، شبنم بریاجی
  • اثربخشی مشاوره گروهی براساس منابع تکوین‌خود بر افسردگی، اضطراب و استرس مادران دارای فرزند اتیسم
    سمانه کریمی، سیدجلال یونسی، خلیل کاکاوندی
  • رابطه سرمایه روانشناختی با بهزیستی شغلی در معلمان: نقش میانجی تعهد سازمانی
    ریحانه صحرانورد معافی، فرزانه رنجبر نوشری
  • ارتباط طرحواره های هیجانی، تمایزیافتگی خود و ذهنی سازی با ویژگی‌های شخصیت مرزی در جمعیت غیربالینی
    علی ناظم زاده، مهناز شاهقلیان، فریدون یاریاری
  • خطرات و آسیب های روانشناختی کودکان کار: تدوین مدل ارتباط شبکه ای
    صدیقه گوزل، عنایت الله زمان پور، شیوا دولت آبادی
  • اثربخشی آموزش استفاده از توانمندی های منش بر رهبری تحولی و رهبری اخلاقی مدیران میانی
    عبدالزهرا نعامی، امیر محرابی، سید اسماعیل هاشمی
  • اثربخشی گروه درمانی متمرکز بر شفقت بر علائم پنیک، انتقاد از خود و پردازش هیجان در بیماران پنیک
    مهدی رضا سرافراز، زهرا زمانیان، محمدحسین شکوهی
  • ..
    جستجو در پایگاه

    جستجوی پیشرفته
    ..
    دریافت اطلاعات پایگاه
    نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
    ..










    Creative Commons License




     
    ..
    :: دوره 16، شماره 1 - ( 2-1401 ) ::
    جلد 16 شماره 1 صفحات 90-69 برگشت به فهرست نسخه ها
    Effectiveness of the Training Package based on Five-Factor Positive Thinking Skills Theory on the Components of Affective Capital in Adults
    Mana Chamzadeh Ghanavati ، Mohsen Golparvar ، Hadi Farhadi
    Professor, Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Isfahan (khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran
    چکیده:   (1220 مشاهده)
    Today, training and intervention of positive psychology are considered as part of the prevention and improvement of mental health programs to realize the prosperity and well-being. This study was conducted to investigate the effectiveness of the training package based on five-factor positive thinking skills theory on the components of adult’s affective capital. The research method was semi-experimental with two groups at three stages of pre-test, post-test and follow-up. The statistical population of the research included male and female adults aged 25-55 years who referred to shadzi counseling center in Isfahan in 2022. forty adults (20 women and 20 men) were selected through randomly sampling assigned to two experimental (20 men and women) and control (20 men and women) groups. GolParvar Affective Capital Questionnaire (GACQ) was used for data collection. The experimental group was trained during 8 sessions of 100 minutes and the control group received no training. Data were analyzed through repeated measures MANCOVA. The results showed that in the variable of affective capital, components of positive affection, feeling of energy and happiness in the pre-test with the post-test and follow-up were significantly different from each other (p<.01). This means that the training of five-factor positive thinking skills has been effective on the post-test and stable and improved until the follow-up. Considering the effect of five-factor positive thinking skills training on increasing the components of affective capital in adults, it is suggested to use this training in psychological associations (as workshop) and counseling centers.
    واژه‌های کلیدی: five-factor positive thinking skills training، affective capital، adults.
    متن کامل [PDF 271 kb]   (183 دریافت)    
    نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
    دریافت: 1402/3/7 | ویرایش نهایی: 1402/8/22 | پذیرش: 1402/9/6
    فهرست منابع
    1. Abdoli, F., Golparvar, M., & Aghaei, A. (2021). Effectiveness of early childhood care and education on intelligence of children 2 to 24 months, and their mother's affective capital and parenting stress. Pajouhan Scientific Journal, 19(4), 33-42. (In Persian) [DOI:10.61186/psj.19.4.33]
    2. Banninak, F. (2012). Practicing Positive CBT: from Reducing Distress to Building Success. Akram, Khamseh, 2021. Edition 2, Tehran, Arjmand. [DOI:10.1002/9781118328941]
    3. Berk, L. E. (2014). Development through the lifespan. Yahya, Seyed Mohammadi (2022) Edition 6, Tehran, Arasbaran.
    4. Carver, S. C., Scheier, M. (2014). Dispositional optimism. Trends in Cognitive Sciences, 18(6), 293-299. [DOI:10.1016/j.tics.2014.02.003] [PMID] []
    5. Chamzadeh ghanavati, M. (2016). The Five-Factor positive thinking skills theory for students. The first National Conference of Child and Adolescence. Naeein, February. (In Persian).
    6. Chamzadeh Ghanavati, M. (2023). Me and my thoughts: Five Factor Positive Thinking skills teaching for the children. Edition 1, ISBN: 978-0-646-87904-8, Australia.
    7. Chamzadeh Ghanavati, M. (2010). English in Psychology. Edition 1, Isfahan, Pooyesh-Andishe.
    8. Donaldson, S. I., Dollwet, M., & Rao, M. A. (2015). Happiness, excellence, and optimal human functioning revisited: Examining the peer-reviwed literature linked to positive psychology. The Journal of Positive Psychology, 10(3), 185-195. [DOI:10.1080/17439760.2014.943801]
    9. Fredrickson B. L., Branigan, C. (2002). Positive emotion broadens the scope of attention and thought-action repertoires. Cogn Emot. 19, 313-332. [DOI:10.1080/02699930441000238] [PMID] []
    10. Golparvar, M. (2016). Affective capital: Essential and function. Edition 1, Tehran, Jangale Javedaneh.
    11. Golparvar, M., & Zareiy, M. (2018). The Effect of job success training on affective capital and flow at work in hemophilic patients. Health-Based Research, 3(4), 309-322. (In Persian)
    12. Karimi, S., Golparvar, M., & Aghaei, A. (2022). The Comparison of the Effectiveness of Healthy Elderly Training Model and Spirituality-Based Existential Therapy on Affective Capital Component the Elderly. Aging Psychology, 8(3), 219-234. (In Persian)
    13. Ledrich, J., & Gana, K.) 2013(. Relationship between attributional style, perceived control, self-esteem, and depressive equation-modelling approach. Journal Psychology and Psychotherapy: Theory, Research and Practice, 86(4), 413-430. [DOI:10.1111/j.2044-8341.2012.02067.x] [PMID]
    14. Magyar-Moei, J. L. (2003). Therapist's Guide to Positive Psychological interventions. Farid, Barati sedeh, (2022). Edition 3, Tehran, Roshd.
    15. Nickerson, C., Diener, E., & Schwarz, N. (2010). Positive affect and college success. Journal of Happiness Study, 12(4), 717-746. [DOI:10.1007/s10902-010-9224-8]
    16. Peterson, C. (2000). The future of optimism. American Psychologist, 55, 44-55. [DOI:10.1037/0003-066X.55.1.44] [PMID]
    17. Segerstrom, S. C., & Sephton, S. E. (2010). Optimistic expectancies and cell-mediated immunity: the role of positive affect. Journal of Psychology Science, 21(3), 448-455. [DOI:10.1177/0956797610362061] [PMID] []
    18. Seligman, M. E. P. (2006). Learned optimism: how to change your ming and your life. Vintage publish, New York.
    19. Seligman, M. E. P. (2000). The Optimistic Child, Forouzandeh, Davarpanah. (2021). Edition 3, Tehran, Roshd.
    20. Seligman, M. E. P. (2002). Authentic happiness: using the new positive psychology to realize your potential for lasting fulfillment. Mostafa, Tabrizi, Ramin, Karimi & Ali, Nilufari. (2019). Edition 3, Tehran, Danjeh.
    21. Schultz, D. P. (2000). Growth Psychology: Models of the Healthy Personality. Giti, Khoshdel (2022), Edition 27, Tehran, Peykan.
    22. Yaghoobi, A., & Khalilpoor, S. (2022). The effect of positive mood induction on increasing hope among students. Positive Psychology Research, 8(2). 1-14 (In Persian).
    ارسال پیام به نویسنده مسئول



    XML   English Abstract   Print


    Download citation:
    BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
    Send citation to:

    Chamzadeh Ghanavati M, Golparvar M, Farhadi H. Effectiveness of the Training Package based on Five-Factor Positive Thinking Skills Theory on the Components of Affective Capital in Adults. ijpb 2022; 16 (1) :69-90
    URL: http://ijpb.ir/article-1-437-fa.html

    Chamzadeh Ghanavati Mana، Golparvar Mohsen، Farhadi Hadi. Effectiveness of the Training Package based on Five-Factor Positive Thinking Skills Theory on the Components of Affective Capital in Adults. نشریه بین المللی روانشناسی. 1401; 16 (1) :69-90

    URL: http://ijpb.ir/article-1-437-fa.html



    بازنشر اطلاعات
    Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
    دوره 16، شماره 1 - ( 2-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
    نشریه بین المللی روانشناسی International Journal of Psychology (IPA)
    Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 53 queries by YEKTAWEB 4657