[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
داوران::
ابر کلیدوازگان::
::
مقالات در دست انتشار
  • شناسایی و طبقه بندی بازی‌های کلاسی و خانوادگی موثر برکاهش اختلال اضطراب جدایی کودکان چهار تا هشت سال
    منیره صالحی، فاطمه زهرا هاشم آبادی
  • Predictive Effects of Cognitive Flexibility, Marital Relationship Quality, and Meta-worry on Pregnancy Anxiety
    Farnaz Deihimi Noutash, Marziyeh Alivandi Vafa, Laya Farzadi
  • پیش‌بینی افسردگی بر اساس طرحواره‌های ناسازگار اولیه با میانجی‌گری شفقت به خود
    زهره سلیمی، فریده حسین ثابت، فرامرز سهرابی
  • بررسی رابطه حمایت اجتماعی ادراک شده و اراده کاری با رضایت شغلی و قصد ترک شغل: نقش میانجی کار شایسته
    عبدالزهرا نعامی، صبا قیصری، عاطفه محمدحسینی
  • Investigation the effectiveness of a Transdiagnostic training Package Based on Acceptance and Commitment Therapy and Emotion Regulation on Psychological Security and Hope for Life of Cancer Patients
    Anis Khoshlahjeh Sedgh
  • Effectiveness of the Storytelling-based Academic Optimism Training on the Academic Optimism and Adjustment
    Priya Ranjbar Satari
  • Avoidance in Cardiovascular disease: A Qualitative Study
    hadis cheraghian، aahmadreza kiani، ali rezaeisharif، hossein ghamari kivi
  • بررسی روابط بین هوش هیجانی، تمایل به برقراری ارتباط، ابراز وجود و لذت از یادگیری زبان انگلیسی
    عباس زارعی، زهره پاینده
  • بررسی رابطه بین شایستگی رهبری و شایستگی ارتباطات در یک کانون ارزیابی با استفاده از تحلیل همبستگی کانونی
    علی اسلامیان، کیومرث بشلیده، نسرین ارشدی
  • رابطه هوش هیجانی با ترک شغل با توجه به نقش میانجی گر خشنودی شغلی و حمایت سازمانی ادراک شده
    سید میثم دیباجی، هاجر مساح
  • ..
    جستجو در پایگاه

    جستجوی پیشرفته
    ..
    دریافت اطلاعات پایگاه
    نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
    ..










    Creative Commons License




     
    ..
    :: دوره 12، شماره 1 - ( 8-1397 ) ::
    جلد 12 شماره 1 صفحات 80-50 برگشت به فهرست نسخه ها
    Testing a Model of Causal Relationships of Family Communication Patterns, Metacognition, and Personality Traits with Critical Thinking Disposition, Mediated by Epistemic Beliefs of Female High School Students in Ahvaz
    nasser behroozi ، Seiros Allipour ، Manizheh Shehni Yailagh ، Esfandyar Sepahvand
    چکیده:   (3520 مشاهده)
    The purpose of this study was to test a model of causal relationships of family communication patterns (conversation and conformity), metacognition and personality traits (openness to experience and conscientiousness) with critical thinking disposition mediated by epistemic beliefs of female high school students in Ahvaz in 2016. The sample consisted of 402 high school students, who were selected by a multi-stage random sampling method. In this study, five questionnaires were used for collecting data, Family Communication Patterns of Koerner and Fitzpatrick, Metacognitive Awareness of Schraw and Dennison, NEO Five-Factor Questionnaire, Epistemic Beliefs of Bayless, and Critical Thinking Disposition of Ricketts. The structural equation modeling (SEM) method was used for analyzing the data. The results showed that all the path coefficients were statistically significant. The relationships of conversation, metacognition, conscientiousness, openness to experience, and epistemic beliefs with critical thinking disposition were positive and significant, and the relationship of conformity with critical thinking disposition was significant but negative. The model fit indices showed that the model fitted the data properly (CMIN = 273.649, df = 50, CMIN / df = 5.473 (P <.001), GFI = .90, AGFI = .83, NFI =.91, IFI = .92, TLI = .89, CFI = .92, NFI = .91, and RMSEA = .09). The indirect paths were also tested using the bootstrap procedure of Preacher and Hayes. The results indicated that all the indirect hypotheses had been confirmed.
    واژه‌های کلیدی: Critical thinking disposition، family communication patterns، metacognition، conscientiousness، openness to experience، epistemic beliefs
         
    نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
    دریافت: 1400/9/23 | پذیرش: 1397/8/28 | انتشار: 1397/8/28



    XML   English Abstract   Print


    Download citation:
    BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
    Send citation to:

    behroozi N, Allipour S, Shehni Yailagh M, Sepahvand E. Testing a Model of Causal Relationships of Family Communication Patterns, Metacognition, and Personality Traits with Critical Thinking Disposition, Mediated by Epistemic Beliefs of Female High School Students in Ahvaz. ijpb 2018; 12 (1) :50-80
    URL: http://ijpb.ir/article-1-342-fa.html

    behroozi nasser، Allipour Seiros، Shehni Yailagh Manizheh، Sepahvand Esfandyar. Testing a Model of Causal Relationships of Family Communication Patterns, Metacognition, and Personality Traits with Critical Thinking Disposition, Mediated by Epistemic Beliefs of Female High School Students in Ahvaz. نشریه بین المللی روانشناسی. 1397; 12 (1) :50-80

    URL: http://ijpb.ir/article-1-342-fa.html



    بازنشر اطلاعات
    Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
    دوره 12، شماره 1 - ( 8-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
    نشریه بین المللی روانشناسی International Journal of Psychology (IPA)
    Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 53 queries by YEKTAWEB 4660