[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
داوران::
ابر کلیدوازگان::
::
مقالات در دست انتشار
  • Designing and testing a model of some antecedents of proactive goal processes with mediating role of proactive motivational states
    کوثر سیمیاریان، عبدالزهرا نعامی
  • Religiosity-Work Ethics Relationship and Protestant Work Ethics (PWE)- Islamic Work Ethics (IWE) similarities in Iranian Students
    اسماعیل هاشمی، کاترین کوانتس
  • Effectiveness of the training package based on five-factor positive thinking skills theory on the components of affective capital in adults
    Mana Chamzadeh Ghanavati، Mohsen Golparvar، Hadi Farhadi
  • پیش بینی اضطراب اجتماعی براساس ذهن آگاهی و سوگیری در پردازش هیجان چهره
    بهرام پیمان نیا، فاطمه تابش
  • اثربخشی آموزش ذهن‌آگاهی بر هیجانات تدریس و استرس شغلی معلمان
    فاطمه آقاعسکری، کاظم برزگر بفروئی، حسین حسنی
  • اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر خودکارآمدی و کاهش وزن در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2
    Rafat Mahmouditabar
  • پیش‌بینی صفات نابهنجار شخصیت براساس طرحواره‌های ناکارآمد وصفات تاریک شخصیت با توجه به نقش میانجی دشواری تنظیم هیجان
    سید اسماعیل هاشمی
  • بررسی اثر بخشی موریتا درمانی بر سلامت عمومی و فاجعه سازی درد در سالمندان زن مبتلا به درد مزمن زانو
    بهناز دهقان، علی عیسی زادگان، اسماعیل سلیمانی
  • نقش میانجیگرانه اهداف پیشرفت در رابطه ادراک جو خانواده با عملکرد تحصیلی در دانشجویان شهر بابل کشور عراق
    علی مهداد، مریم حسین عبید السلطانی، عماد حسین عبد المرشیدی، اصغر آقائی
  • ..
    جستجو در پایگاه

    جستجوی پیشرفته
    ..
    دریافت اطلاعات پایگاه
    نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
    ..










    Creative Commons License




     
    ..
    :: ::
    برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
    اثربخشی آموزش ذهن‌آگاهی بر هیجانات تدریس و استرس شغلی معلمان
    فاطمه آقاعسکری ، کاظم برزگر بفروئی ، حسین حسنی
    دانشگاه یزد
    چکیده:   (468 مشاهده)
    هدف پژوهش حاضر اثربخشی آموزش ذهن‌آگاهی بر استرس شغلی و هیجانات تدریس معلمان دوره ابتدایی بود. پژوهش حاضر از نوع تحقیقات نیمه آزمایشی و طرح پیش‌آزمون - پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی معلمان دوره ابتدایی شهر یزد در سال تحصیلی 1400-1399 بود که 30 نفر از آنان به روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش پرسش‌نامه هیجان تدریس (TEI) (2016)، معروف به سیاهه هیجان تدریس و پرسش‌نامه استرس شغلی ده ماده‌ای کریاکو (1978) بود. 15 نفر از معلمان بر اساس پکیج آموزشی MBCT مورد مداخله قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ‌گونه مداخله‌ای دریافت نکرد. جهت تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با نرم‌افزار SPSS26 از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش ذهن‌آگاهی باعث کاهش استرس شغلی معلمان شده است. هم‌چنین ذهن‌آگاهی بر هیجانات مثبت تدریس که شامل عشق و لذت است تأثیری نداشته است اما ذهن‌آگاهی بر هیجانات منفی تدریس شامل ناراحتی، خشم و ترس اثر داشته و باعث کاهش آن شده است. زمانی که محیط از حمایت عاطفی برخوردار باشد معلمان به سطوح بالاتری از احساسات مثبت دست می‌یابند و از احساسات منفی رها می‌شوند. درنتیجه باوجود ذهن‌آگاهی، معلمان می‌توانند از استرس خود بکاهند و هیجانات تدریس را در ارتباط با دانش‌آموزان و محیط شغلی خود کنترل کنند. لذا به منظور کاهش استرس و تنظیم هیجانات معلمان می توان از راهبرد درمانی ذهن‌آگاهی استفاده کرد.
     
    واژه‌های کلیدی: استرس شغلی، ذهن‌آگاهی، معلمان، هیجانات تدریس.
         
    نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
    دریافت: 1402/6/3 | ویرایش نهایی: 1402/9/24 | پذیرش: 1402/9/27
    ارسال پیام به نویسنده مسئول


    XML   English Abstract   Print



    بازنشر اطلاعات
    Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
    برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
    نشریه بین المللی روانشناسی International Journal of Psychology (IPA)
    Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 52 queries by YEKTAWEB 4642