[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی نیمرخ شناختی دانش‌آموزان نارساخوان درآزمون وکسلر (ویرایش چهار) بر مبنای الگوی نقاط قوت و ضعف (PSW)
زهرا رجب پور عزیزی، مهناز اخوان تفتی، مریم محسن پور
دانشگاه الزهرا
چکیده:   (104 مشاهده)
This study aimed to identify the pattern of strengths and weaknesses of students with dyslexia based on their Wechsler intellectual profiles. We obtained 119 Wechsler intelligence test results of male and female students with dyslexia from SLD centers. The data from four primary index scores (VCI, PRI, WMI, and PSI) were extracted and analyzed. The highest scores belonged to PRI (98.22), comprising block design (10.45), matrix reasoning (9.7), and picture concepts (8.6). The lowest means were observed on WMI (78.2), with the highest and lowest average in digit span (8.24) and number-letter sequencing (4.12), respectively. The performance of these students in overall perception, general visualization, visual-spatial information processing, discovery of nonverbal relationships, and fluid reasoning was superior to their other cognitive features, e.g., digit span and letter-number sequencing.
 
واژه‌های کلیدی: dyslexia، pattern of strengths and weaknesses (PSW)، intellectual profile، Wechsler intelligence test (WISC-IV)، primary index scores
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/3/6 | ویرایش نهایی: 1401/6/14 | پذیرش: 1401/6/14
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه بین المللی روانشناسی International Journal of Psychology (IPA)
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4460