[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
داوران::
ابر کلیدوازگان::
::
مقالات در دست انتشار
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..










Creative Commons License




 
..
:: ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی بسته آموزشی خردمندی براساس دیدگاه آردلت و بررسی تاثیر آن بر تفکر خلاق دانش آموزان
زهرا قربان پور ولوکلایی ، فرشته باعزت ، رسول کرد نوقابی ، حبیب الله نادری
دانشگاه مازندران (دانشکده علوم انسانی و اجتماعی)
چکیده:   (94 مشاهده)
رشد تفکر خلاق در دانش آموزان یکی از اهداف اصلی نظام آموزشی است و تقویت مهارت‌های خردمندی  می‌تواند راهکار مناسبی برای پرورش تفکر خلاق باشد. پژوهش حاضر با هدف طراحی بسته آموزشی خردمندی بر اساس دیدگاه آردلت و بررسی تأثیر آن بر تفکر خلاق دانش‌آموزان انجام شد. در این پژوهش نیمه آزمایشی، طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش را تمامی دانش آموزان دختر پایه ششم منطقه 4 تهران در سال تحصیلی 1403-1402 تشکیل می دادند که از بین آنها 30 نفر به روش نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند و سپس به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 15 دانش آموز) قرار گرفتند. گروه آزمایش تحت آموزش خردمندی به مدت پانزده جلسه 60 دقیقه ای قرار گرفتند، در حالی که گروه کنترل آزمایشی دریافت نکردند. مقیاس تفکر خلاق رانکو (2001) برای دانش‌آموزان  هر دو گروه اجرا شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS نسخه 26 استفاده شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که بسته آموزشی خردمندی بر افزایش تفکر خلاق دانش آموزان تأثیر مثبت دارد. (P<0.001) با توجه به تأثیر مثبت آموزش خرد، نتایج این تحقیق می تواند برای روانشناسان و معلمان مفید باشد.
واژه‌های کلیدی: آموزش خردمندی، تفکر خلاق، دانش آموزان
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/8/25 | ویرایش نهایی: 1404/1/31 | پذیرش: 1404/2/4
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه بین المللی روانشناسی International Journal of Psychology (IPA)
Persian site map - English site map - Created in 0.03 seconds with 47 queries by YEKTAWEB 4707