[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
داوران::
ابر کلیدوازگان::
::
مقالات در دست انتشار
  • بررسی رابطه بین شایستگی رهبری و شایستگی ارتباطات در یک کانون ارزیابی با استفاده از تحلیل همبستگی کانونی
    علی اسلامیان، کیومرث بشلیده، نسرین ارشدی
  • بررسی روابط بین هوش هیجانی، تمایل به برقراری ارتباط، ابراز وجود و لذت از یادگیری زبان انگلیسی
    عباس زارعی، زهره پاینده
  • Avoidance in Cardiovascular disease: A Qualitative Study
    hadis cheraghian، aahmadreza kiani، ali rezaeisharif، hossein ghamari kivi
  • اثربخشی آموزش خوش‌بینی تحصیلی از طریق قصه‌گویی بر خوش بینی تحصیلی و سازگاری تحصیلی
    Paria Ranjbar Satari
  • Investigation the effectiveness of a Transdiagnostic training Package Based on Acceptance and Commitment Therapy and Emotion Regulation on Psychological Security and Hope for Life of Cancer Patients
    Anis Khoshlahjeh Sedgh
  • بررسی رابطه حمایت اجتماعی ادراک شده و اراده کاری با رضایت شغلی و قصد ترک شغل: نقش میانجی کار شایسته
    عبدالزهرا نعامی، صبا قیصری، عاطفه محمدحسینی
  • پیش‌بینی افسردگی بر اساس طرحواره‌های ناسازگار اولیه با میانجی‌گری شفقت به خود
    زهره سلیمی، فریده حسین ثابت، فرامرز سهرابی
  • شناسایی و طبقه بندی بازی‌های کلاسی و خانوادگی موثر برکاهش اختلال اضطراب جدایی کودکان چهار تا هشت سال
    منیره صالحی، فاطمه زهرا هاشم آبادی
  • رابطه هوش هیجانی با ترک شغل با توجه به نقش میانجی گر خشنودی شغلی و حمایت سازمانی ادراک شده
    سید میثم دیباجی، هاجر مساح
  • ..
    جستجو در پایگاه

    جستجوی پیشرفته
    ..
    دریافت اطلاعات پایگاه
    نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
    ..










    Creative Commons License




     
    ..
    :: دوره 15، شماره 2 - ( 7-1400 ) ::
    جلد 15 شماره 2 صفحات 207-177 برگشت به فهرست نسخه ها
    Predicting Motivation and Academic Performance based on Expectation-Value Theory by the Mediating Role of Benefit, Situational Cost and Psychological Cost
    Arezou Delfan Beiranvand ، Khosro Rashid ، James R Andretta
    Department of Educational Psychology, Faculty of Economics and Social Sciences, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran
    چکیده:   (1651 مشاهده)
    Relying on expectation-value theory as a guide, the study was focused on both the direct effects and mediating roles of benefit, and psychological and situational costs on academic motivation and academic performance. This study was conducted with the aim of predicting motivation and academic performance based on expectation-value theory by the mediating role of benefit, and situational and psychological costs. The research method was descriptive-correlational. The statistical population of this study included all students of Bu-Ali Sina University of Hamadan city-Iran. 395 students were selected from the faculties of Economics and Social Sciences, Basic Sciences, Engineering, Literature, Agriculture, and Art as the research sample using available sampling method. The instruments were Academic Motivation Scale (Rashid & Delfan Beiranvand, 2019) and the Expectation-Value-Cost-Benefit Scale (Rashid & Delfan Beiranvand, 2023). The mean of the students’ academic performances- grade point average or GPA -in their past semesters was considered the criterion for their academic performance. The data were analyzed by path analysis with SPSS25 and LISREL software. The results indicated that the proposed model fitted the experimental data. In addition, the results of path analysis showed that the effects of expectation on motivation (β= .19, p< .01) and academic performance (β= .15, p< .05) were significant. The effects of value on motivation (β= .20, p< .01) and academic performance (β= .13, p< .05) were significant. The effect of benefit on motivation (β= .17, p< .01) was significant, while the effect of benefit on academic performance (β= .04, p> .05) was not significant. The effect of situational cost on motivation (β= -.05, p> .05) was not significant, but this effect was significant on academic performance (β= -.16, p< .05). The effects of psychological cost on motivation (β= -.22, p< .01) and academic performance (β= -.23, p< .01) were significant. Indirect hypothesis using Bootstrap test were tested. Therefore, there are important and new implications concerning the role of benefit and cost as well as expectation and value in motivation and academic performance of Iranian students.
    واژه‌های کلیدی: academic motivation، expectation-value theory، psychological cost and situational cost، benefit، academic performance
    متن کامل [PDF 521 kb]   (402 دریافت)    
    نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
    دریافت: 1401/12/21 | ویرایش نهایی: 1402/8/14 | پذیرش: 1402/3/10 | انتشار: 1402/7/23
    ارسال پیام به نویسنده مسئول


    XML   English Abstract   Print


    Download citation:
    BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
    Send citation to:

    Delfan Beiranvand A, Rashid K, Andretta J R. Predicting Motivation and Academic Performance based on Expectation-Value Theory by the Mediating Role of Benefit, Situational Cost and Psychological Cost. ijpb 2021; 15 (2) :177-207
    URL: http://ijpb.ir/article-1-419-fa.html

    Delfan Beiranvand Arezou، Rashid Khosro، Andretta James R. Predicting Motivation and Academic Performance based on Expectation-Value Theory by the Mediating Role of Benefit, Situational Cost and Psychological Cost. نشریه بین المللی روانشناسی. 1400; 15 (2) :177-207

    URL: http://ijpb.ir/article-1-419-fa.html



    بازنشر اطلاعات
    Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
    دوره 15، شماره 2 - ( 7-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
    نشریه بین المللی روانشناسی International Journal of Psychology (IPA)
    Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 52 queries by YEKTAWEB 4660