[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
داوران::
ابر کلیدوازگان::
::
مقالات در دست انتشار
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..










Creative Commons License




 
..
:: ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی اثربخشی آموزش گروهی فرزند پروری مثبت والدین بر میزان پرخاشگری، اضطراب و افسردگی کودکان پیش دبستانی
سید داود حسینی نسب ، مرضیه علیوندی وفا ، مریم موحدنژاد
استاد گروه روانشناسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
چکیده:   (176 مشاهده)
هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش گروهی فرزند پروری مثبت والدین بر میزان پرخاشگری،  اضطراب و افسردگی کودکان پیش دبستانی است. پژوهش نیز به روش نیمه تجربی و با طرح تحقیق2 گروه (یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل) با پیش‌آزمون و پس‌آزمون انجام شد. جامعه آماری شامل کودکان پیش دبستانی شهر تبریز می باشد که به بیمارستان و کلینیک خصوصی توسط والدین خود مراجعه می‌کردند که دراین ‌بین از دو مرکز درمانی و از هر مرکز 20 کودک به‌صورت تصادفی انتخاب شدند. قبل از اجرای برنامه‌های آموزشی دو گروه توسط پرسشنامه اضطراب بک (1967)، پرخاشگری باس و پری (1992) و افسردگی بک (1964) آزمون شدند، برای گروه آزمایشی برنامه آموزش فرزند پروری مثبت در 8 جلسه 90 دقیقه‌ای اجرا شد و گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکردند، درنهایت با انجام دوباره پاسخگویی به پرسشنامه پرخاشگری، اضطراب و افسردگی توسط والدین پس‌آزمون صورت گرفت. داده‌های این تحقیق با استفاده از نرم‌افزار SPSS و در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی با تحلیل ANCOVA و t مستقل انجام‌یافته است. یافته‌های پژوهشی حاکی از این است که آموزش گروهی فرزند پروری مثبت والدین بر میزان پرخاشگری، اضطراب و افسردگی کودکان اثر دارد و همچنین باعث کاهش پرخاشگری، اضطراب و افسردگی کودکان پیش دبستانی می شود.
 
واژه‌های کلیدی: فرزند پروری مثبت والدین، پرخاشگری، اضطراب، افسردگی
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1402/9/30 | ویرایش نهایی: 1403/1/17 | پذیرش: 1403/2/16
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه بین المللی روانشناسی International Journal of Psychology (IPA)
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 48 queries by YEKTAWEB 4645