گروه روانشناسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
چکیده: (642 مشاهده)
هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش گروهی فرزند پروری مثبت والدین بر میزان پرخاشگری، اضطراب و افسردگی کودکان پیش دبستانی است. پژوهش نیز به روش نیمه تجربی و با طرح تحقیق2 گروه (یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل) با پیشآزمون و پسآزمون انجام شد. جامعه آماری شامل کودکان پیش دبستانی شهر تبریز می باشد که به بیمارستان و کلینیک خصوصی توسط والدین خود مراجعه میکردند که دراین بین از دو مرکز درمانی و از هر مرکز 20کودک بهصورت تصادفی انتخاب شدند. قبل از اجرای برنامههای آموزشی دو گروه توسط پرسشنامه اضطراب بک (1967)، پرخاشگری باس و پری (1992) و افسردگی بک (1964) آزمون شدند، برای گروه آزمایشی برنامه آموزش فرزند پروری مثبت در 8 جلسه 90دقیقهای اجرا شد و گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکردند، درنهایت با انجام دوباره پاسخگویی به پرسشنامه پرخاشگری، اضطراب و افسردگی توسط والدین پسآزمون صورت گرفت. دادههای این تحقیق با استفاده از نرمافزار SPSS و در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی با تحلیل ANCOVA و t مستقل انجامیافته است. یافتههای پژوهشی حاکی از این است که آموزش گروهی فرزند پروری مثبت والدین بر میزان پرخاشگری، اضطراب و افسردگی کودکان اثر دارد و همچنین باعث کاهش پرخاشگری، اضطراب و افسردگیکودکان پیش دبستانی می شود.