[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و ذهن‌آگاهی بر تحمل پریشانی، نوجوانان دختر دارای رفتارهای خودآسیب
سیده مریم کمراتی، فیروزه زنگنه مطلق، ذبیح پیرانی
چکیده:   (251 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و ذهن‌آگاهی بر تحمل پریشانی نوجوانان دختر دارای رفتارهای خودآسیب‌رسان بصورت نیمه آزمایشی با استفاده از طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه گواه انجام شد. تعداد 60 دانش‌آموز دختر از میان تمامی دانش­آموزان دختر مدارس دولتی منطقه 1 شهر تهران با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای مرحله‌ای به عنوان نمونه انتخاب و بطور تصادفی در سه گروه(هر گروه 20 نفر) قرار گرفتند. گرو‌ه‌ آزمایش اول(ACT) و گروه آزمایش دوم(ذهن آگاهی) به مدت 8 جلسه(70-60 دقیقه هفتگی) مداخلات درمانی دریافت کردند، اما گروه گواه هیچ گونه مداخله‌ای دریافت نکردند. داده‌ها قبل، بعد از جلسات مداخله با استفاده از سیاهه خودگزارشی رفتارهای خودآسیب­رسان(کلونسکی و گیلن، 2009) و مقیاس تحمل پریشانی (سیمونز و گاهر، 2005) جمع‌آوری شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS نسخه 23 استفاده شد. یافته­های به دست آمده از تحلیل کواریانس چند متغیره (ANCOVA) نشان داد که هر دو روش مداخله بر افزایش تحمل پریشانی و مؤلفه‌های آن مؤثر بودند(01/0P<). همچنین نتایج آزمون بونفرونی نشان داد بین میزان اثربخشی(ACT) و ذهن‌آگاهی بر تحمل پریشانی دانش‌آموزان دارای رفتارهای خودآسیب‌رسان تفاوت معناداری وجود ندارد. بنابراین می‌توان دریافت هر دو روش مداخله بر افزایش تحمل پریشانی نوجوانان مؤثر است و می‌توان از هر دو رویکرد در جهت بهبود سلامت روان نوجوانان دارای رفتارهای خودآسیب استفاده نمود.
واژه‌های کلیدی: تحمل پریشانی، رفتارهای خودآسیب‌رسان، درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، ذهن‌آگاهی، نوجوانان.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/10/4 | ویرایش نهایی: 1401/4/13 | پذیرش: 1400/1/23
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه بین المللی روانشناسی International Journal of Psychology (IPA)
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4460