[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
داوران::
ابر کلیدوازگان::
::
مقالات در دست انتشار
  • شناسایی و طبقه بندی بازی‌های کلاسی و خانوادگی موثر برکاهش اختلال اضطراب جدایی کودکان چهار تا هشت سال
    منیره صالحی، فاطمه زهرا هاشم آبادی
  • Predictive Effects of Cognitive Flexibility, Marital Relationship Quality, and Meta-worry on Pregnancy Anxiety
    Farnaz Deihimi Noutash, Marziyeh Alivandi Vafa, Laya Farzadi
  • Prediction of Depression based on Early Maladaptive Schemas Mediated by Self-Compassion
    Zohre Salimi، Faride Hosseini Sabet، Faramarz Sohrabi
  • Exploring the Relationship of Perceived Social Support and Work Volition with Job Satisfaction and Turnover Intention: the Mediating Role of Decent Work
    Abdolzahra Naami، Saba Gheysari، Atefeh Mohammadhosseini
  • Investigation the Effectiveness of Transdiagnostic Training Package Based on Acceptance and Commitment Therapy and Emotion-Focused Therapy on Psychological Security and Hope for Life of Cancer Patients
    Anis Khoshlahjeh Sedgh
  • Effectiveness of the Storytelling-based Academic Optimism Training on the Academic Optimism and Adjustment
    Priya Ranjbar Satari
  • Avoidance in Cardiovascular disease: A Qualitative Study
    hadis cheraghian، aahmadreza kiani، ali rezaeisharif، hossein ghamari kivi
  • بررسی روابط بین هوش هیجانی، تمایل به برقراری ارتباط، ابراز وجود و لذت از یادگیری زبان انگلیسی
    Abbas Zare-ee، Zohreh Payandeh darinejad
  • بررسی رابطه بین شایستگی رهبری و شایستگی ارتباطات در یک کانون ارزیابی با استفاده از تحلیل همبستگی کانونی
    علی اسلامیان، کیومرث بشلیده، نسرین ارشدی
  • رابطه هوش هیجانی با ترک شغل با توجه به نقش میانجی گر خشنودی شغلی و حمایت سازمانی ادراک شده
    سید میثم دیباجی، هاجر مساح
  • ..
    جستجو در پایگاه

    جستجوی پیشرفته
    ..
    دریافت اطلاعات پایگاه
    نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
    ..










    Creative Commons License




     
    ..
    :: دوره 14، شماره 1 - ( 10-1398 ) ::
    جلد 14 شماره 1 صفحات 82-59 برگشت به فهرست نسخه ها
    Comparison of Social Cognition and Executive Functions of Motivation, Inhibitory Control, and Empathy in Bilingual and Monolingual Individuals
    Fakhrossadat Ghoreyshi Rad ، Ezattollah Ahmadi ، Fatemeh Gorbani
    Department of Psychology Azarbaijan Shahid Madani University Tabriz, Iran
    چکیده:   (2253 مشاهده)
    Bilinguals demonstrate benefits in cognition (involving regulation of mental activity to resolve information) during processing. “Bilingual advance” is attributed to consistent management of two languages. Since bilinguals have a lifelong experience in controlling their two languages, they should have received more practice than monolinguals in processes engaging executive functions. In this study, an investigation was conducted on bilingual and monolingual students in Azarbaijan Shahid Madani University, East Azerbaijan province, Iran, in 2018. 100 students were selected using purposive sampling method. It is assumed that balanced bilinguals; those who are equally proficient in two languages experience a host of cognitive advantages rather than monolinguals. In this study, it was attempted to investigate if advantage of bilingualism extends to social cognition and executive function (i.e. motivation, inhibitory control, and empathy). For this purpose, Executive Function Index and Reading the Mind in the Eyes Test were used in bilingual and monolingual individuals. Results showed that bilinguals possess better performance than monolinguals merely in social cognition (t (98) =-4.37, p<.05) and inhibitory control (F (1, 98) = 10.95, p<.05) but not in motivation and empathy.
    واژه‌های کلیدی: bilingual، empathy، executive function، inhibitory control، motivation، social cognition
    متن کامل [PDF 448 kb]   (1976 دریافت)    
    نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
    دریافت: 1397/9/2 | ویرایش نهایی: 1400/9/23 | پذیرش: 1398/6/11 | انتشار: 1398/10/29
    ارسال پیام به نویسنده مسئول



    XML   English Abstract   Print


    Download citation:
    BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
    Send citation to:

    Ghoreyshi Rad F, Ahmadi E, Gorbani F. Comparison of Social Cognition and Executive Functions of Motivation, Inhibitory Control, and Empathy in Bilingual and Monolingual Individuals. ijpb 2020; 14 (1) :59-82
    URL: http://ijpb.ir/article-1-322-fa.html

    Ghoreyshi Rad Fakhrossadat، Ahmadi Ezattollah، Gorbani Fatemeh. Comparison of Social Cognition and Executive Functions of Motivation, Inhibitory Control, and Empathy in Bilingual and Monolingual Individuals. نشریه بین المللی روانشناسی. 1398; 14 (1) :59-82

    URL: http://ijpb.ir/article-1-322-fa.html



    بازنشر اطلاعات
    Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
    دوره 14، شماره 1 - ( 10-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
    نشریه بین المللی روانشناسی International Journal of Psychology (IPA)
    Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 53 queries by YEKTAWEB 4660